שיר הגמד / מילים: לאה נאור לחן: נורית הירש
ביצוע: אברהם מור (מתוך תכנית הטלוויזיה "קרוסלה")
מיקוד הפעילות טיפוח אוריינות: הבחנה בפעלים שונים; טיפוח היכולת התנועתית
מושג מוזיקלי מבנה (שני בתים ופזמון ללא מילים)
אביזרים כיסאות הילדים או קוביות עץ גדולות
כלי נגינה זוג מקלות הקשה
תיאור הפעילות
1. נקרא את מילות השיר ונדגיש את הפעולות שעושה הגמד על העץ (יושב, עובר, מתחבא, מתנדנד, מנדנד, מטפס, טועם, שומר, קופץ, משתעמם, מנמנם).
2. נדמיין שהכיסאות (או הקוביות) הן עצים ואנחנו גמדים. נפזר את הכיסאות באופן מרווח במרחב ונשב עליהן בתנוחות שונות ומעניינות.
3. המנחה תאמר שם של פעולה (מתוך השיר, לדוגמא: להתחבא…) ותקיש במקלות. אנחנו נבצע את הפעולה על "העץ שלנו" בזמן ההקשה. ברגע שנפסקת ההקשה – נעצור ב"פריז" ונחכה לפעולה הבאה.
4. נשב בנוחיות על "העץ" שלנו ונאזין לשיר. נשים לב לאופי הקופצני והריקודי שלו ולעובדה שהפזמון מושר ללא מילים (טורו טו…).
5. נאזין לשיר. נפעל על "העץ" שלנו כמו הגמד בשיר. כשנשמע את הפזמון החוזר נרקוד בחופשיות מסביב ל"עץ" שלנו (או נטייל בין "העצים" במרחב). כשיתחיל הבית הבא נחזור לנוע על "העץ" שלנו.
6. נניח את הכיסאות, או הקוביות במרכז החדר, אחד אחרי השני וניצור פסל משותף של עץ גדול. נשתדל ש"ענפי העץ" ייבנו לצדדים ולא לגובה (מסיבות בטיחותיות).
7. ניכנס בזהירות, אחד אחרי השני, לתוך פסל "העץ" שבנינו. נשב או נעמוד בנוחיות.
8. נאזין לשיר. המנחה תאמר שם של איבר ואנחנו נניע אותו בהתאם למוזיקה (ידיים, ראש, עיניים, אגן וכד'). כשנשמע את הפזמון החוזר נשיר במקהלה, או ננגן "כאילו" על כלי נשיפה דמיוני.