נשוחח קצרות על חג העצמאות, יום השנה להכרזת העצמאות. נברר את משמעות מושג העצמאות (לעמוד ברשות עצמך) ועל הקשר המובן מאליו עצמאות לאחריות (קשר דו-כיווני: המדינה אחראית לאזרחיה והם אחראים למדינה).
נספר על הכרזת מדינת ישראל ועל מגילת העצמאות. נשים לב למטרות שקבעו המייסדים למדינה החדשה ואשר מופיעות במגילת העצמאות:
א. הקמת בית לאומי לעם היהודי
ב. קיבוץ גלויות בארץ ישראל (עלייה וקליטה)
ג. תחיית השפה העברית
ד. שקידה על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה
ה. קביעת ערכי הדמוקרטיה כדרך חיים
ו. המדינה מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום (ערכים) לאור חזונם של נביאי ישראל (קשר עם העבר)
נתאר בקצרה את יישום מגילת העצמאות בתקופת הקמת מדינת ישראל:
א. עלייה וקליטה של יהודי הפזורה (בניית בתים, בתי ספר, אוניברסיטאות, בתי חולים, כבישים וכד').
ב. הקמת מוסדות לניהול המדינה (הכנסת, הממשלה, משרדי הממשלה, הצבא, מכבי אש, המשטרה).
ג. הפרחת השממה (ערכי החיים והעבודה החלוצית בקיבוצים).
ד. החייאת השפה העברית כשפה מדוברת (וכתובה).
ועוד ועוד…
נספר על המנהיג דוד בן גוריון, אישיותו, חזונו ופועלו
סמלי מדינת ישראל:
א. ההמנון
ב. הדגל
ג. סמל המדינה
הצעות לפעילויות נוספות:
נתעניין אצל הסבים והסבתות איפה הם היו ומה עשו ביום הכרזת העצמאות של מדינת ישראל.
נחבר שאלון שמטרתו לחקור את ההורים והסבים מאין ואיך הגיעו למדינת ישראל. נבנה טבלה על פי הנתונים ונשלח אותה לבית ההורים, כדי שהילדים יוכלו להסביר ולספר על "הסקר המדעי" שערכנו בגן (לדוגמא: מאין הגיעו ההורים או הסבים לארץ, מתי, באיזו דרך וכד').
נקים תערוכה של צילומים, ציורים, ופריטים בנושא "תמול-שלשום במדינת ישראל".
נתכנן כיצד היינו רוצים לקשט ולעצב את מקום מגורינו שיהיה חגיגי ושמח לכבוד יום העצמאות.
נרכז על דף גדול רעיונות ואפשרויות לחגיגות יום העצמאות לכל הישוב.
נציע תכניות מתאימות בטלוויזיה.
נתחלק לקבוצות, כאשר כל קבוצה אחראית על אוסף בנושאים הקשורים ליום ההולדת של המדינה: בולים, מטבעות, שירים, אישים, טיולים, עלים, מפות דרכים, גלויות וכד'.
נאמץ חייל בודד ונשלח לו ציורים, מכתבים וגם דברי מתיקה.
נצייר עבודות (קבוצתיות ואינדיבידואליות) שמופיע בהן דגל ישראל: חזיתות בתים, מכוניות, מטוסים, אניות, מצעדים, אנשים מנפנפים וכד'.