אחינו הקטן / מילים ולחן: נעמי שמר
ביצועים: דודו זכאי; מתוך התכנית "פרפר נחמד"; מתוך התקליטור "יש לי חבר"
מיקוד הפעילות טיפוח שירה יפה: טיפוח יכולת הנגינה
מושג מוזיקלי מבנה (שלושה בתים ופזמון חוזר)
כלי נגינה לפי ארבע קבוצות: תיבות סיניות; מרקסים; פעמונים; תופי מרים
תיאור הפעילות
1. נשאל שאלות שהתשובה עליהן היא "בקיץ": מתי בוצרים את הענבים? מתי מבשילות התאנים? מתי יוצאים אל חוף הים?…
2. נקרא את מילות השיר ונשוחח בקצרה על – מה אנחנו עושים בקיץ?
3. נלמד ונשיר את הפזמון החוזר של השיר.
4. נאזין לשיר ונצטרף בשירה לפזמון החוזר.
5. אחד מאיתנו ישיר סולו את אחת השאלות מבתי השיר. כולנו נצטרף בשירת הפזמון החוזר.
6. נאזין לשיר. נפעל בתנועה על תכני הבתים. בכל פעם שנשמע את הפזמון החוזר נעמוד, נמחא כף ונצטרף בשירה.
7. נתחלק לארבע קבוצות לפי תוכן הבתים: בית ראשון – "המדלגים בשביל"; בית שני – "אוספי הצדפים"; בית שלישי – "מעיפי העפיפונים"; בית רביעי – הרוקדים והשרים". כל קבוצה תתאים את תנועותיה לתוכן הבית שלה. נאזין לשיר. כל קבוצה תפעל כשיישמע הבית שלה. בכל פעם שנשמע את הפזמון החוזר נעמוד, נמחא כף ונצטרף בשירה.
8. נחלק את כלי נגינה – לכל קבוצה את סוג הכלי שלה. נאזין לשיר. כל קבוצה תלווה בנגינה את הבית שלה. כשנשמע את הפזמון החוזר ננגן ביחד ונצטרף בשירה.
9. נשיר ונלווה את השירה בנגינה. נזמין את אחד הילדים להיות מנצח על המקהלה והתזמורת שלנו.