הסירים על הקיר / מילים: אנדה עמיר; לחן: תרזה גויטיין
ביצוע: מופע זמרשת
מיקוד הפעילות פיתוח יכולת הנגינה האלתור וההמצאה
מושג מוזיקלי תזמורת כלי נגינה; מקצב
אביזרים כלים שונים מהסביבה הטבעית של הילד
תיאור הפעילות
1. נקרא את מילות השיר, נשוחח קצרות על תוכנו.
2. נציין אילו כלים מופיעים בשיר ונמיין אותם לקבוצות נבדוק לאיזו קב' יכול להשתייך.
3. ניתן שם לכל קבוצת שמיינו.
4. נערוך סיור בגן/ בבית/ בחצר ונביא לגן כלים וחומרים שונים שאין בהם צורך. (נשתף את ההורים בחיפוש).
5. נמיין את הכלים השונים בדרכים שונות וננסה לאפיין את המיונים עפ"י המיונים שלמדנו.
6. נחקור את הכלים שמצאנו נתנסה בנגינה ולאחר שלב הסקרנות וההתנסות תגבש הגננת את תגליותיו של הילד באמצעות שאלות מנחות שתביא את הילד לידי מודעות באשר לפעילויות.
7. ננגן על "כלי הנגינה" שהבאנו כמות שהם.
8. נקשט את כלי הנגינה בגן או שנערוך סדנה משותפת של הורים וילדים בה ייקשטו ההורים והילדים את הכלים השונים לדוגמא: יצבעו תופי מתכת, תופי קערות פלסטיק, יצבעו צינורות ביוב, וגלגל אופניים, יכינו מקושים מחומרים שונים, כגון ממתכת, מעץ, עם כדור גומי בקצה או בלי, יכינו גווירו באמצעות צינורות חשמל עבים, שיהיה ניתן לנגן עליו באמצעות מזלג וכו'.
9. נלווה את השיר שבחרנו "הסירים על הקיר" באמצעות כלי הנגינה המצויינים בשיר נתחלק לקבוצות של מחבת, קומקום, סיר, ומטאטא. נשיר את השיר וננגן בכלי הנגינה לפי מילות השיר.
10. נשב בחצי עיגול, כאשר לכל ילד "כלי נגינה". כל אחד בתורו ישמיע צלילים המיוחדים לכלי שהוא אוחז. נחפש צלילים מעניינים ושונים. נשים לב לכך שלכל חומר או "כלי נגינה" אפשרויות שונות של צלילים.
11. נערוך משחקי חידות, כאשר אחד הילדים בוחר להשמיע צליל בכלי מסויים וחבריו המאזינים בעיניים סגורות מנחשים על פי הצליל באיזה חומר מדובר.
12. נשוחח קצרות על סוגי הצלילים השונים שהופקו מהכלים ומקור הפקתם (סוג החומר, גודלו, צורתו וכד').
13. נתחלק לקבוצות על פי סוגי "כלי הנגינה" שלנו, ובהתאם למיונים שקבענו כל קבוצה בתורה, תשמיע את צליליה.
14. נשנה את עוצמת הנגינה שלנו והמהירות על פי סימני המנצח (הגננת או אחד הילדים).
15. אחד הילדים ימציא מקצב (רצוי במסגרת זמן מוגדר אך לא הכרחי) ושאר הילדים יחזרו אחריו.
16. נחבר יצירה קצרה המבוססת על צלילי "כלי הנגינה" שלנו. נוכל לנגן בקבוצות וביחד, בעוצמות ובמהירויות שונות, נמציא שם ליצירה החדשה שהמצאנו ונקליט אותה.