מי שלא מביט מפסיד מילים ולחן: דתיה בן-דור
ביצועים: מתוך ההצגה "מחסן השטוזים של דתיה"; זמרת
מיקוד פעילות: טיפוח יכולת ההאזנה; טיפוח מודעות עצמית דרך חושים ותחושות
מושג מוזיקלי: מבנה השיר
אביזרים: דף וצבעים לכל ילד; תמונות של פריטים הקשורים לטבע (ימים; הרים; נופים; צמחיה…); מטפחות צבעוניות
כלי נגינה: תופים; משולשים; מקלות הקשה
תיאור הפעילות
1. נצא לטיול. ניתן לכל ילד דף וצבעים. בזמן הפסקה בטיול נעצום עיניים לזמן קצר. נשוחח בקצרה על מה ששמענו. נצייר דבר אחד ששימח אותנו.
2. בגן: נקרא את מילות השיר. נשוחח קצרות על תוכנו. נשאל: מי רוצה לשתף אותנו במה שראה בטיול? (גם הגננת תביא משהו מהטיול שהילדים לא שמו לב אליו).
3. נציג את תמונתה של דתיה בן דור, כותבת ומלחינת השיר ונספר את קורות חייה. נציין אחדים משיריה המוכרים לילדים לדוגמא: "אני נקי", "אני תמיד נשאר אני", "בוני בובוני", "כך נולד הצבע", "שיר לחודש תשרי" ועוד.
4. נקרא את מילות השיר. נבדוק אילו פעלים מופיעים בשיר?
5. נאזין לשיר. כשנשמע מילת פועל נמחא כף.
6. נמנה כמה פעמים מופיעה המילה "יופי/יפים" בשיר?
7. נאזין לשיר וכשנשמע את המילה יופי/יפים נטפח על הברכיים.
8. נשים לב – אילו חושים מוזכרים בשיר? במה מתבטא יופיו של העולם? וכיצד אנו שומרים עליו?
9. נחלק לכל ילד תמונה של פריט הקשור לטבע. נאזין לשיר. ננוע באופן חופשי ונניח את התמונות על הרצפה. כשנשמע את הפזמון ("מי שלא מביט….") ניצור מעגל סביב לתמונות וננוע מצד לצד.
10. נחלק לילדים מטפחות צבעוניות והם יפעלו באופן עצמאי במרחב. בפזמון נבחר בכל פעם ילד אחר שיפיק צליל מגופו וכולם יחקו אותו.
11. המנחה תשיר בכל פעם שתי שורות מהשיר, והילדים יחזרו אחריה.
12. נשיר את השיר ובסוף כל משפט בפזמון ("מי שלא מביט..") נמחא שתי מחיאות בהתאמה לקצב (או לחילופין – אצבע צרידה, טפיחות על הברכיים וכד').
13. נתחלק לשלוש קבוצות לכל קבוצה כלי נגינה אחר: תופים, משולשים, מקלות הקשה. נאזין לשיר (או נשיר אותו). בכל סיום משפט מוזיקלי אחת הקבוצות תקיש על פי הקצב (לפי ניצוח של המנחה או אחד הילדים). בפזמון נקיש כולנו בסיום המשפטים.
14. נתחלק לשתי קבוצות. נאזין לשיר. כשנשמע את הבית הראשון – תנוע קבוצה אחת במרחב לפי קצב השיר. נוכל להניח יד על המצח ולהביט סביב, לעצור, לפרוש ידיים לצדדים וכד'. כשנשמע את הפזמון – הקבוצה השנייה תקיש שתי הקשות על כלי הנגינה בסיום המשפט.