מתנה לראש השנה / מילים: לאה נאור לחן: מתי כספי
ביצוע: חוה אלברשטיין; (אנימציה של טלי גופר); הופ ילדות ישראלית; צרויה להב, מאיר סוויה ואודי בוכמן
מיקוד הפעילות הבחנה בין החלקים השונים של השיר; טיפוח היכולת התנועתית; פיתוח שמיעה
מושג מוזיקלי מפעם; מבנה (ארבעה בתים ופזמון חוזר); שיום כלי הקשה
כלי נגינה ארבעה סוגי כלי הקשה (אחד מכל סוג לשימוש המנחה): פעמונים, מרקס, שליש, תוף מרים
תיאור הפעילות
1. נתפזר במרחב. נהפוך ל"ציפורים". המנחה תנגן בפעמונים לסירוגין, כשנשמע את צלילי הפעמונים "נעוף" כציפורים. כשהנגינה תיפסק נעצור כ"פסלים".
2. נהפוך ל"עלים" התלויים על ענף נמוך. המנחה תנגן במרקס לסירוגין. כשנשמע את צלילי המרקס ננוע לאט ובקלות, כעלים הנושרים מהעץ לאדמה, עד שנגיע לרצפה. נמשיך לנוע על הרצפה כעלים המונעים על ידי הרוח. בכל פעם שהנגינה תיפסק נעצור כ"פסלים".
3. ננוע לסירוגין כ"ציפורים" או "עלים" על פי נגינת המנחה (פעמונים – ציפורים, מרקס – עלים). בכל פעם שהנגינה תיפסק נעצור כ"פסלים".
4. נהפוך ל"טיפות קטנות". המנחה תנגן במשולש. נקפץ בקלילות לפי הנגינה כאילו אנחנו טיפות המקפצות על גגות, אברי גוף, עלים ועוד. בכל פעם שהנגינה תיפסק נעצור כ"פסלים".
5. ננוע לסירוגין כ"ציפורים", "עלים" או "טיפות" על פי נגינת המנחה (פעמונים – ציפורים, מרקס – עלים, משולש – טיפות). בכל פעם שהנגינה תיפסק נעצור כ"פסלים".
6. נהפוך, כל אחד מאיתנו, ל"ילדה יפה" היושבת על שפת הים ומציירת ציור דמיוני. המנחה תנגן בתוף (רצוי להפיק צלילי שפשוף). כשנשמע את הנגינה "נצייר" על הרצפה או באוויר, מסביב לגוף, שמש ושמים ופרח עם גבעול. בכל פעם שהנגינה תיפסק נעצור כ"פסלים". נוכל ל"צייר" בעזרת הידיים, הרגליים, הראש ועוד.
7. נקרא את מילות השיר. נשוחח קצרות על משמעותן (מתנות דמיוניות וסמליות לראש השנה). נאזין לשיר.
8. נתחלק לארבע קבוצות ונשב בארבע פינות החדר: "קבוצת הציפורים", "קבוצת העלים", "קבוצת הטיפות" ו"קבוצת הילדות". נאזין לשיר. כל קבוצה תנוע בבית שלה. בפזמון נוכל ל"תת" את המתנה הדמיונית שלנו למנחה.